Hulp nodig?
Bel: 0594 - 552792

Mastermind - meesterbrein

  Mastermind  - meesterbrein
Beschikbaar voor uitleen
Prijs voor losse verhuur:
€ 2,00 Prijs voor abonnementshouders: €0.00

geheugentraining en het vermogen tot analyseren; Mastermind traint vnl. het korte termijngeheugen
.

kwalificatie: moeilijk !   MASTERMIND voor 2 spelers

 
De codemaker en de codebreker
Mastermind is een spel, waarbij beide spelers in de gelegenheid gesteld worden hun vermogen tot analyseren in de strijd te werpen. De codemaker plaatst in het geheim een rijtje gekleurde pionnen achter het scherm en zijn tegenstander — de codebreker -- heeft 12 kansen om de kleuren en de exacte posities te ontdekken. De codemaker is geheel vrij in het bepalen van zijn kleurcode en mag de kleuren in de reeks
meer dan eens laten voorkomen.
 
Het spel.
Laat de codebreker met zijn rug naar het speelbord gaan zitten. Plaats een aantal codepionnen in de daarvoor bestemde gaten van het speelbord, zet het scherm ervoor en laat de tegenstander zich weer omdraaien. Hij gaat nu proberen te ontdekken, welke kleuren er achter het scherm staan en hoe hun positie is. Steeds als hij een rij gekleurde pionnen heeft neergezet, krijgt hij de volgende informatie:
 
Zwart: Kleur en positie juist.
Als uw tegenstander een of meer pionnen plaatst van de juiste kleur, die
bovendien op de goede plaats staan, geeft u dit aan door voor elke correct geplaatste pion één zwarte pin willekeurig in de gaatjes naast de reeks te zetten. De positie van de pin verraadt niets.
 
Wit: Alleen kleur juist.
Als een of meer van de geplaatste pionnen ven de juiste kleur zijn, maar niet op niet op de goede plaats·staan, zet u voor elke juiste veronderstelling één witte pin willekeurig in een van de gaatjes naast de reeks. De positie van de pin verraadt niets.
Als de codebreker een rijtje pionnen neerzet dat exact gelijk is aan de verborgen code, plaatst de codemaker voor elke pion een zwarte pin en is de ronde ten einde.
De codebreker gebruikt de informatie die verstrekt wordt door de witte en zwarte pionnen om zijn volgende reeks weer dichter bij de verborgen code te brengen.
Alle pinnen en pionnen blijven tot het einde van de ronde op het speelbord staan.
 
Het scoren.
Aan het eind van elke ronde krijgt de codebreker l punt voor iedere rij pionnen die hij heeft moeten plaatsen om de verborgen code te ontdekken. Hij boekt dit aantal punten door op het scorebord —aan de zijkant op het speelbord -- een gekleurde pin neer te zetten.
 
Nieuwe ronde
De spelers draaien de rollen nu om: de codemaker wordt codebreker en ook hij boekt aan het eind van de ronde zijn punten op het scorebord. Het spel is afgelopen als het vooraf bepaalde aantal rondes gespeeld is en beiden even vaak codebreker zijn geweest. Degene, die de MINSTE punten gescoord heeft, is winnaar.
Let op dat de juiste informatie verstrekt wordt. Als aangetoond kan werden dat de codemaker zijn tegenstander misleid heeft met onjuiste informatie, wordt deze ronde opnieuw gespeeld en moet de codemaker 3 extra strafpunten bij zijn score tellen.
Heeft de codebreker na 12 beurten de code nog niet ontdekt, dan is de ronde ten einde en krijgt hij buiten de normale 12 punten nog eens 2 extra strafpunten.
 
Vereenvoudiging
Het spel kan vereenvoudigd worden door slechts gebruik te maken van de posities 1, 2 en 3. Dan spelen maximaal 3 kleuren een rol.
U kunt ook afspreken om uitsluitend 3 verschillende kleuren te gebruiken.
 
Inhoud van de doos
De doos bevat
1 gebruiksaanwijzing,
1 speelbord,
1 scherm,
12 rode, 12 gele, 12 groene, 12 blauwe, 12 zwarte en 12 witte pionnen,
29 zwarte en 21 witte (dunne) pinnen.
Artikelnummer
Merk
Omschrijving Mastermind - meesterbrein
OmschrijvingBestandstypeDownload